Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
15.02 11:06 - За смъртта и прераждането
Автор: netsky Категория: Лични дневници   
Прочетен: 2240 Коментари: 2 Гласове:
2


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg


Ученията на Рамана Махарши в неговите собствени думи.


Смъртта и прераждането

У.: Действията в настоящия живот на човек влияят ли на неговите бъдещи прераждания?

Б.: Роден ли си в настоящето? Защо се тревожиш за бъдещите прераждания? Истината е, че няма нито раждане, нито смърт. Нека онзи, който е роден мисли за смъртта и палиативите за нея.

У.: Вярна ли е индуистката доктрина за прераждането?

Б.: На този въпрос не е нужен дефинитивен отговор. Дори настоящото превъплъщение е отричано, например в Бхагавад Гита.

У.: Не е ли нашата личност безначална?

Б.: Първо открий дали тя изобщо съществува и чак след като разрешиш този проблем, задавай подобни въпроси. Наммалвар казва: “В невежеството си вземах егото за Аза, но с правилното познание, егото изчезва и оставаш единствено ти като Аза”. И недуалистите, и дуалистите са съгласни, че е нужна Себереализация. Първо постигани това и чак след това задавай други въпроси. И недуализмът, и дуализмът са неспособни да дадат решения само на теоретична основа.

Онова, което е родено, трябва да умре; онова, което е придобито, трябва да бъде загубено; но ти раждал ли си се? Ти си вечно съществуващ. Азът не може да бъде изгубен никога.

У.: Казва се, че ние имаме избора да се радваме на добро или да страдаме от лошо след смъртта, че това зависи от избора, който сами правим. Така ли е?

Б.: Защо да си задаваме въпроси за това какво става след смъртта? Защо да се питаме дали сме се раждали, дали ще пожънем плодовете от своята минала карма и т.н.? Не би задавал всички тези въпроси само преди няколко часа, докато спиш. Защо? Различен човек ли си сега, в сравнение с тогава, когато си бил заспал? Не, не си. Открий защо такива въпроси не ти хрумват, докато спиш.

Във Втора глава на Бхагавад Гита, Шри Кришна казва на Арджуна, че никой не е бил роден, а след това в Четвърта глава заявява: “И аз, и ти сме имали безчетни превъплъщения. Аз ги знам, но ти не ги знаеш”. Кое от тези две твърдения е вярно? Ученията варират според разбирането на слушателя.

Когато Арджуна казал, че няма да се бие срещу своите роднини и учители и да ги убие с цел да спечели царството, Шри Кришна отвърнал: “Никой от тях, нито и, нито аз, не е съществувал, нито съществува сега, нито ще съществува някога. Никой не се е раждал, никой не е умирал, нито това ще стане някога в бъдеще”. Той казал още по този въпрос, че сам бил дал наставления на Слънцето и чрез него на Икшаваку; а Арджуна се удивил как е възможно това, тъй като Кришна бил роден преди не много години, докато те били живели преди много векове. Тогава Шри Кришна разбрал какво мисли той и отвърнал: “Да, ти и аз сме имали много превъплъщения. Аз ги знам всички, но ти не ги знаеш”.

Подобни твърдения изглеждат противоречиви, но от гледна точка на питащия, те са истински. Христос също е казал, че е бил преди Авраам.

Точно както в сънищата се събуждаш след няколко нови преживявания, така и след смъртта се намираш в друго тяло.

Точно както реките губят своята индивидуалност, когато водите им се влеят в океана, но след това водите на океана се изпаряват и се връщат като дъжд отново чрез реките в океана, така и съществата губят своята индивидуалност, когато отидат да спят, но се връщат отново според своите предишни вродени склонности. По същия начин, след смъртта съществата не изчезват.

У.: Как е възможно това?

Б.: Знаеш как дървото пониква отново дори когато клоните му бъдат отрязани. Докато неговият жизнен източник не бъде унищожен, то ще пониква. По този начин и латентните склонности се отдръпват в сърцето в момента на смъртта, но не изчезват. Ето как се прераждат съществата.

В действителност няма нито дърво, нито семе, а само едно Същество.

У.: Колко е дълъг интервалът между смъртта и прераждането?

Б.: Той може да е дълъг или кратък, но реализираният човек не претърпява такава промяна. Той се разтваря в Безкрайното Същество, както е казано в Брихадараняка Упанишад. Някои казват, че онези, които след смъртта поемат по пътя на Светлината, не се прераждат; докато онези, които поемат по пътя на тъмнината се прераждат, след като пожънат своята карма (или съдбата, която сами са си изработили) в своите фини тела.

-----

У.: Будисткото виждане, според което не съществува една неизменна същност, в съгласие ли е с идеята за индивидуалната душа? В съгласие ли е то с индуистката доктрина за превъплъщаването на егото? Трайна същност ли е душата, която се въплъщава отново и отново, както е според индуистката доктрина или тя e само съвкупност от склонности на ума?

Б.: Истинският Аз е непрекъснат и неизменен. Превъплъщаващото се его принадлежи на по-нисше ниво, нивото на мисълта. То бива надрастнато чрез реализирането на Аза.

Превъплъщенията са, така да се каже, фалшиви издънки на Съществото и затова са отричани от будистите. Човешкото състояние се дължи на смесването на съзнателното и несъзнателното.

Една дама от Северна Индия попита Бхагаван дали е възможно да узнаем състоянието на един човек след смъртта.

Б.: Възможно е, но защо да се опитваме? Тези факти са толкова истински, колкото и личността, която се опитва да ги узнае.

Д.: Раждането на един човек и неговите живот и смърт са истински за нас.

Б.: Тъй като погрешно отъждествявате себе си с тялото, вие смятате и другия за тяло. Но нито вие сте тяло, нито той.

Д.: Но на моето ниво на разбиране, аз и моят син сме действителни.

Б.: Раждането на аз-мисълта, е раждането на личността и нейната смърт, е смъртта на личността. След като възникне аз-мисълта, възниква и погрешното отъждествяване с тялото. Отъждествяването с тялото ви кара да отъждествявате погрешно и другите с техните тела. Точно, както вашето тяло е било родено, пораснало е и после ще умре, така вие мислите, че другите също са се родили, пораснали са и после ще умрат. Но мислили ли сте някога за сина си, преди той да се роди? Мисълта за него е дошла с неговото раждане и продължава дори след смъртта му. Той е ваш син само докато мислите за него. Къде обаче е отишъл той? Върнал се е към източника, от който е възникнал. Докато вие продължавате да съществувате – дотогава ще съществува и той. Но ако вие спрете да се идентифицирате с тялото и реализирате Аза, това объркване ще изчезне. Ще откриете, че сте вечна и че другите също са вечни. Докато не бъде осъзната тази истина, винаги ще има скръб, дължаща се на фалшиви ценности, породени от погрешно познание и погрешно отъждествяване.

След смъртта на Крал Джордж V, двама отдадени обсъждаха това в залата и изглеждаха разстроени. Бхагаван каза: “Какво значение има за вас кой умира и кой е изгубен? Самите вие умрете и бъдете изгубени, ставайки едно с Аза на всичко”.

У.: Дори и да не мога да реализирам това докато съм жив, дано поне не го забравям в момента на смъртта. Нека зърна Реалността поне в момента на смъртта, за да ме отведе това към добро в бъдеще.

Б.: В Трета глава на Бхагавад Гита е казано, че последната мисъл на човек преди смъртта предопределя неговото следващо прераждане. Но е нужно да достигнем Реалността сега, в този живот, за да можем да я преживеем и в момента на смъртта. Замисли се дали този настоящ момент е нещо различно от последния момент на смъртта и се опитай да бъдеш в желаното състояние.

-----





Гласувай:
2
0



Предишен постинг

1. barin - Здравей, netsky. След смъртта има ...
15.02 21:17
Здравей, netsky. След смъртта има прераждане, нио само на единици им е позволено да знаят за предишния си живот. И по-добре, за да не тръгне отмъщение и връщане.
Поздрави!
цитирай
2. netsky - Да, barin. Наклонностите обаче си остават в ума :)
17.02 10:54
Все пак акцентът трябва да бъде върху Онова, което се "превъплъщава".
То е неизменната основа, Аз-а на всичко.
Въплътеното състояние е илюзорно и нетрайно (преходно).
Поздрави!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: netsky
Категория: Лични дневници
Прочетен: 245124
Постинги: 100
Коментари: 285
Гласове: 8248