Постинг
30.03.2013 16:48 -
Мандукя упанишад
Автор: netsky
Категория: Лични дневници
Прочетен: 2194 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 03.04.2013 16:00
Прочетен: 2194 Коментари: 0 Гласове:
4
Последна промяна: 03.04.2013 16:00
МАНДУКЯ УПАНИШАД
1. Хари ОМ. ОМ - тази сричка е всичко това.
Разяснение: всичко минало, настоящо, бъдещо - всичко е сричката ОМ. И онова, което е извън тези три времена, също е само сричката ОМ.
2. Всичко това наистина е Брахман. Брахман е и този атман, четириделният (с четири състояния).
3. Положението на бодърствуване (джагара), с насочено навън познание (праджна), със седем части (на тялото), деветнадесет лица, с грубо (материално) наслаждение (стхула) е Вайшванара, първото състояние.
4. Положението на сън (свапта), с насочено навътре познание, със седем части на тялото, деветнадесет лица, с фино (материално) наслаждение е тайджаса, второто състояние.
5. А когато спящият не желае нищо, не вижда никакви сънища, това е сушупти (дълбок сън). Положението сушупти, с единно и цялостно познание е блаженство (ананда), и наслаждението му е блаженство, лицето му е съзнание (четас) - (това е) праджна, третото състояние.
6. Това е владетелят на всичко (сарвешвара), това е всезнаещият, това е вътрешният управител, това е утробата на (породилия) всичко, (това е) началото и края на творенията.
7. Не е познание навътре, не е познание навън, не е познание към двете, не е сгъстено познание, не е познание, нито не-познание; невидимо, неизречено, неуловимо, неразличимо, неосъзнаваемо, непоказваемо; същност на знанието на единния атман, в което се разтваря (видимия) свят, безстрастно, милостиво, недвойствено - такова се смята четвъртото състояние - то е атман, то трябва да се познава.
8. Този атман по отношение към звуците е омкара; състоянието му по отношение към частите (на ОМ) са акара, укара и макара (АУМ).
9. Състоянието на бодърствуване, Вайшванара, е акара, първата част. Произнасянето й е първенство и придобиване. Който така знае, придобива всички желания и първенство.
10. Състоянието на сън, тайджаса, е укара, втората част (наречено е така) поради неговото превъзходство и неговата двойственост. То засилва постоянството на познанието (джнана). В рода на този, който така знае, няма никой, който да не познава Брахман.
11. Състоянието сушупти, праджна, е макара, третата част. (Резултатите й са) създаване и поглъщане. Който така знае, постига създаване и цялостно поглъщане.
12. Безразмерен, четвърти (четвърто състояние), недосегаем, прекратяващ илюзията, благотворен, недвойнствен - това е омкара, атман; този, който така знае, влиза в атман чрез атман.
Така завършва Мандукя упанишад.*
* "Индийските санскритски първоизточници - Веди, Упанишади, Бхагавадгита".
Превод от санскрит: Рамакришна Каушик, Колчо Ковачев, Косю Беличев, Кънчо Кънев.
Издателство "Любомъдрие", София, 1996 г.
Няма коментари
Търсене
За този блог
Гласове: 10671
Блогрол
1. Карта на България
2. Индуизъм
3. Ведическа литература
4. Ведите на англ. език
5. Упанишади
6. Бхагавад гита
7. Махабхарата
8. Рамаяна
9. Йога сутра
10. Брахма сутра
11. Шанкара
12. Адвайта веданта
13. Самкхя, Веданта, Тантра
14. Брахман
15. Атман
16. Брахма
17. Вишну
18. Шива
19. Мащабът на Вселената
2. Индуизъм
3. Ведическа литература
4. Ведите на англ. език
5. Упанишади
6. Бхагавад гита
7. Махабхарата
8. Рамаяна
9. Йога сутра
10. Брахма сутра
11. Шанкара
12. Адвайта веданта
13. Самкхя, Веданта, Тантра
14. Брахман
15. Атман
16. Брахма
17. Вишну
18. Шива
19. Мащабът на Вселената