Постинг
24.02.2013 17:28 -
Перлата на различаването – 2
Автор: netsky
Категория: Лични дневници
Прочетен: 1856 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 24.02.2013 17:53
Прочетен: 1856 Коментари: 0 Гласове:
9
Последна промяна: 24.02.2013 17:53
Продължавам със следващата "порция" откъси от изключителната творба, наречена "Перлата на различаването" (Вивека Чудамани). От нея разбираме, че единствено в състоянието "нирвикалпа самадхи" може да се съзре действителността на Атман. Именно в нирвикалпа самадхи, възлите в сърцето се развързват и човек се освобождава от кармичната зависимост:
"Когато в нирвикалпа-самадхи бъде съзрян Атман, единственият и неповторимият, възлите на невежеството в сърцето се развързват напълно и завинаги." "Този, който само повтаря учения, взети на заем, не е освободен от света. Но този, който е постигнал самадхи чрез разтваряне на вселената, сетивните органи, мисленето и „аз"-а в чистото съзнание на Атман, е освободен от света с неговите обвързаности и клопки. Единият Атман изглежда многообразен поради различието във външните му обвивки. Когато тези нереални обвивки отпаднат, остава да съществува само Атман. Затова мъдрецът трябва да се стреми с цялата си преданост към нирвикалпа самадхи, за да се разпаднат обвивките в неговото съзнание."
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ "В самадхи се прерязват всички възли на страстите, а човекът се освобождава от закона карма. Брахман му се разкрива вътрешно и външно, навсякъде и винаги, без да е нужно вече никакво усилие." "Сто пъти по-добре е да се размишлява върху истината за Брахман, отколкото само да се слуша за нея от писанията. Още сто хиляди пъти по-добро от размишлението е медитацията. Но най-хубавото е нирвикалпа самадхи." "В това самадхи - и в никое друго състояние - се разкрива ясно и разбрано истинската същност на Брахман. Във всяко друго състояние мислите остават разпръснати и непостоянни." "Тялото, жизнената сила, сетивните органи, мислите, интелектът и „аз"-ът са обвивките на Атман. Когато човек се отъждествява с някоя от тези обвивки, той приема тяхната природа и явление." "Само този, който е напълно освободен от страсти, може да достигне самадхи. Този, който е достигнал самадхи, живее в състояние на постоянно просветление. Просветленото сърце е без обвързаност. Само освободеният изпитва вечна радост." "Самосветещият Атман, който наблюдава всичко, присъства винаги в собственото ти сърце. Този Атман стои отвъд всичко нереално. Осъзнай го като твой собствен Аз и медитирай непрестанно върху него."
====================================
Знанието записано във всички Упанишади и разяснено от Шанкара, не си противоречи по никакъв начин. Същността в това знание е, че Атман и Брахман са едно и също. Т.е. "Ти" като Атман (душа, дух) си "Това" - Брахман (Непроявеното чисто съзнание). Този Атман (или Брахман) се проявява едновременно като Брахма (Хиранягарбха-Златната утроба), Вишну и Шива - това са създателят на вселената, поддържащият вселената и разрушаващият вселената:
"Аз, Атман, съм Брахма. Аз съм Вишну; аз съм Шива. Аз съм тази вселена. Нищо не съществува, но аз съществувам. Аз живея вътре. Аз съм навън. Аз съм отпред и отзад. Аз съм на юг и на север. Аз съм горе и долу."
"Аз съм Брахман, Върховното, което прониква всичко като въздуха, което е неопетнено, неделимо, неограничено, неподвижно и непроменено. Аз нямам нито вътре, нито вън. Само аз съществувам. Аз съм единствен и неповторим. Какво друго има още, което трябва да се знае?"
====================================
В творбата също се разяснява въпроса за „семето на смъртта и прераждането” и за карма – минала, настояща, бъдеща и такава, която е задействана вече:
"Просветленият чрез познание е стигнал до съвършено различаване, което дава възможност за ясно разделяне между истинското битие, Атман и външните явления. Така той е освободен от оковите на заблудата, които създава майя, и повече не е подложен на смърт и прераждане в света на промяната. Познанието, че ние сме Брахман, действа като пожар, който поглъща напълно гъсталака на невежеството. Как би могло човек, който е осъществил единството си с Брахман, още да носи в себе си семето на смъртта и прераждането?" "Когато човек се пробуди от съня си, действията от съня му се разтварят в нищото. Пробуди ли се човек за познанието, че той е Брахман, всички насъбрани причини от милиони и милиони животи се разтварят."
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
"Ученикът: Аз разбирам, че след постигането на просветление никаква постъпка вече не може да засегне Атман. Но какво става с постъпките, извършени преди изгряването на познанието? Познанието не може да премахне техните последици. Изстреляната стрела не може вече да бъде отклонена от целта й." "Учителят: Имаш право. Миналите постъпки са много силни, когато техните последици са вече започнали. Тяхната сила трябва да подейства също в просветлената душа чрез действителен опит. Огънят на познанието изгаря всички насъбрани настоящи и бъдещи карми и миналата карма, която още не е започнала да действа. Той обаче не може да разруши по-раншната карма, която вече е започнала да действа. Но тя няма действително да засегне този човек, който е узнал тъждествеността си с Брахман и който непрестанно е потънал в това съзнание. Такъв човек е съединен с Брахман, единият отвъд всякакви качества." "Раждането в тяло е последица от кармата; би могло да се каже, че миналите постъпки засягат само тялото. Атман е без начало. Той не е роден като плод на кармата. Така мисълта, че кармата може да засегне Атман, е неразумна."
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
"Брахман е чисто битие, чисто съзнание, вечно блаженство, отвъд всякакви постъпки, единствен и неповторим. В Брахман няма ни най-малко различие." "Обвързаност и освобождение съществуват само в мисленето. Но невежият по погрешка ги приписва на самия Атман, също както твърди, че слънцето се затъмнява, когато го покрива само един облак. Но Брахман, единственият и неповторимият, неизменната реалност, остава необвързан. Той е чисто съзнание." "Придобий непосредствен опит. Осъществи Бога в самия себе си. Узнай Атман като едното неделимо битие и постигни съвършенство. Освободи мисленето си от всякакви разсейвания и остани в съзнанието на Атман. Окончателното твърдение на Веданта гласи: Брахман е всичко - тази вселена и всяко създание. Да бъдеш освободен, значи да живееш в Брахман, неразделената реалност. Брахман е единствен и неповторим, както свидетелстват писанията." ...................
(Следва...)
Няма коментари
Търсене
За този блог
Гласове: 10640
Блогрол
1. Карта на България
2. Индуизъм
3. Ведическа литература
4. Ведите на англ. език
5. Упанишади
6. Бхагавад гита
7. Махабхарата
8. Рамаяна
9. Йога сутра
10. Брахма сутра
11. Шанкара
12. Адвайта веданта
13. Самкхя, Веданта, Тантра
14. Брахман
15. Атман
16. Брахма
17. Вишну
18. Шива
19. Мащабът на Вселената
2. Индуизъм
3. Ведическа литература
4. Ведите на англ. език
5. Упанишади
6. Бхагавад гита
7. Махабхарата
8. Рамаяна
9. Йога сутра
10. Брахма сутра
11. Шанкара
12. Адвайта веданта
13. Самкхя, Веданта, Тантра
14. Брахман
15. Атман
16. Брахма
17. Вишну
18. Шива
19. Мащабът на Вселената