Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
24.02.2013 17:28 - Перлата на различаването – 2
Автор: netsky Категория: Лични дневници   
Прочетен: 1856 Коментари: 0 Гласове:
9

Последна промяна: 24.02.2013 17:53



   Продължавам със следващата "порция" откъси от изключителната творба, наречена "Перлата на различаването" (Вивека Чудамани). От нея разбираме, че единствено в състоянието "нирвикалпа самадхи" може да се съзре действителността на Атман. Именно в нирвикалпа самадхи, възлите в сърцето се развързват и човек се освобождава от кармичната зависимост:


"Когато в нирвикалпа-самадхи бъде съзрян Атман, единственият и неповторимият, възлите на невежеството в сърцето се развързват напълно и завинаги."   "Този, който само повтаря учения, взети на заем, не е освободен от света. Но този, който е постигнал самадхи чрез разтваряне на вселената, сетивните органи, мисленето и „аз"-а в чистото съзнание на Атман, е освободен от света с неговите обвързаности и клопки. Единият Атман изглежда многообразен поради различието във външните му обвивки. Когато тези нереални обвивки отпаднат, остава да съществува само Атман. Затова мъдрецът трябва да се стреми с цялата си преданост към нирвикалпа самадхи, за да се разпаднат обвивките в неговото съзнание."
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
"В самадхи се прерязват всички възли на страстите, а човекът се освобождава от закона карма. Брахман му се разкрива вътрешно и външно, навсякъде и винаги, без да е нужно вече никакво усилие."   "Сто пъти по-добре е да се размишлява върху истината за Брахман, отколкото само да се слуша за нея от писанията. Още сто хиляди пъти по-добро от размишлението е медитацията. Но най-хубавото е нирвикалпа самадхи." "В това самадхи - и в никое друго състояние - се разкрива ясно и разбрано истинската същност на Брахман. Във всяко друго състояние мислите остават разпръснати и непостоянни."   "Тялото, жизнената сила, сетивните органи, мислите, интелектът и „аз"-ът са обвивките на Атман. Когато човек се отъждествява с някоя от тези обвивки, той приема тяхната природа и явление."   "Само този, който е напълно освободен от страсти, може да достигне самадхи. Този, който е достигнал самадхи, живее в състояние на постоянно просветление. Просветленото сърце е без обвързаност. Само освободеният изпитва вечна радост."   "Самосветещият Атман, който наблюдава всичко, присъства винаги в собственото ти сърце. Този Атман стои отвъд всичко нереално. Осъзнай го като твой собствен Аз и медитирай непрестанно върху него."

====================================

Знанието записано във всички Упанишади и разяснено от Шанкара, не си противоречи по никакъв начин. Същността в това знание е, че Атман и Брахман са едно и също. Т.е. "Ти" като Атман (душа, дух) си "Това" - Брахман (Непроявеното чисто съзнание). Този Атман (или Брахман) се проявява едновременно като Брахма (Хиранягарбха-Златната утроба), Вишну и Шива - това са създателят на вселената, поддържащият вселената и разрушаващият вселената:

"Аз, Атман, съм Брахма. Аз съм Вишну; аз съм Шива. Аз съм тази вселена. Нищо не съществува, но аз съществувам. Аз живея вътре. Аз съм навън. Аз съм отпред и отзад. Аз съм на юг и на север. Аз съм горе и долу."

"Аз съм Брахман, Върховното, което прониква всичко като въздуха, което е неопетнено, неделимо, неограничено, неподвижно и непроменено. Аз нямам нито вътре, нито вън. Само аз съществувам. Аз съм единствен и неповторим. Какво друго има още, което трябва да се знае?"

====================================

В творбата също се разяснява въпроса за  „семето на смъртта и прераждането” и за карма – минала, настояща, бъдеща и такава, която е задействана вече:

"Просветленият чрез познание е стигнал до съвършено различаване, което дава възможност за ясно разделяне между истинското битие, Атман и външните явления. Така той е освободен от оковите на заблудата, които създава майя, и повече не е подложен на смърт и прераждане в света на промяната. Познанието, че ние сме Брахман, действа като пожар, който поглъща напълно гъсталака на невежеството. Как би могло човек, който е осъществил единството си с Брахман, още да носи в себе си семето на смъртта и прераждането?"   "Когато човек се пробуди от съня си, действията от съня му се разтварят в нищото. Пробуди ли се човек за познанието, че той е Брахман, всички насъбрани причини от милиони и милиони животи се разтварят."
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

"Ученикът: Аз разбирам, че след постигането на просветление никаква постъпка вече не може да засегне Атман. Но какво става с постъпките, извършени преди изгряването на познанието? Познанието не може да премахне техните последици. Изстреляната стрела не може вече да бъде отклонена от целта й."   "Учителят: Имаш право. Миналите постъпки са много силни, когато техните последици са вече започнали. Тяхната сила трябва да подейства също в просветлената душа чрез действителен опит. Огънят на познанието изгаря всички насъбрани настоящи и бъдещи карми и миналата карма, която още не е започнала да действа. Той обаче не може да разруши по-раншната карма, която вече е започнала да действа. Но тя няма действително да засегне този човек, който е узнал тъждествеността си с Брахман и който непрестанно е потънал в това съзнание. Такъв човек е съединен с Брахман, единият отвъд всякакви качества."   "Раждането в тяло е последица от кармата; би могло да се каже, че миналите постъпки засягат само тялото. Атман е без начало. Той не е роден като плод на кармата. Така мисълта, че кармата може да засегне Атман, е неразумна."
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
"Брахман е чисто битие, чисто съзнание, вечно блаженство, отвъд всякакви постъпки, единствен и неповторим. В Брахман няма ни най-малко различие."
  "Обвързаност и освобождение съществуват само в мисленето. Но невежият по погрешка ги приписва на самия Атман, също както твърди, че слънцето се затъмнява, когато го покрива само един облак. Но Брахман, единственият и неповторимият, неизменната реалност, остава необвързан. Той е чисто съзнание."   "Придобий непосредствен опит. Осъществи Бога в самия себе си. Узнай Атман като едното неделимо битие и постигни съвършенство. Освободи мисленето си от всякакви разсейвания и остани в съзнанието на Атман. Окончателното твърдение на Веданта гласи: Брахман е всичко - тази вселена и всяко създание. Да бъдеш освободен, значи да живееш в Брахман, неразделената реалност. Брахман е единствен и неповторим, както свидетелстват писанията." ...................


(Следва...)

 



Гласувай:
9



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: netsky
Категория: Лични дневници
Прочетен: 316390
Постинги: 101
Коментари: 286
Гласове: 10640