Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
03.02.2013 13:45 - Какво е Атман
Автор: netsky Категория: Лични дневници   
Прочетен: 5735 Коментари: 2 Гласове:
9

Последна промяна: 05.05.2013 23:31

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Атман

              Атман от Санскрит означава душа, дух. Първоначално думата означавала "дъх", по-късно от значението "последен дъх" тя се развива в смисъла на "дух". Атман е нашето най-съкровено вътрешно Аз, скрито така надълбоко в нашето съзнание, че повечето от нас така и никога не го откриват. Отшелниците обаче разпознават в най-дълбоко скритото ядро на психичното, онова, което е идентично с божествената световна душа, с космическия абсолют, от който произлизат всичкият видим живот и мисловната перцепция, универсалното съзнание Атман. Есенцията на индуизма — философията на самопознанието — се съдържа в изречението "Тат твам аси" (Това си ти). Аз съм не това, което ме отличава от останалите същества, а това, което ме единява със същността на живота на Вселената. Това е моята собствена същност — елемент от останалите елементи, от който възниква глобалното творение, точно както дървото пониква от семето, от семето, носещо в себе си същността. Следователно Атман означава "световния дух, безкрайния океан на вселенската душа", а едновременно с това и "индивидуалната душа, моят собствен дух". Който успее да нагоди мисленето си към тези две абсолютно противоречащи си идеи и да ги възприема като едно цяло, той е започнал да схваща и самата същност на индуизма. Всичко това обяснява как е възможно индуистите да имат такова огромно множество от богове и въпреки това да твърдят, че Бог е един по своята същност, но се проявява в разнообразни форми, подобно на Природата, която се проявява в хиляди форми на живот. Душата на умиращия се слива с универсалния Атман, като при това запазва своята индивидуалност, готова да се прероди.

Āтмaн е философски термин използван в
Индуизма и Веданта за идентификация на душата. Това е истинското „Себе” на човека (обикновено на Английски се превежда като „Аз-а”) отвъд отъждествяването с осезаемата реалност на материалното съществуване.

Етимология:

Думата āтман е свързана с Индо-европейския корен *ēt-men (Дъх) и е сроден със Старо-английското жюm, с
Гръцкото "астма", и Немското Атем : "атмен" (да дишам).

Във Веданта:

Философски училища като например Адвайта (монизъм), виждат душата във всяко живо същество, която е напълно идентична с Брахман – всепроникващата душа на вселената, докато други училища, като например Двайта (дуализъм) разграничава индивидуалната душа (атман) в живите същества и душата на Всевишния (Параматма) която, най-малкото частично разделя съществата.

Във философията на Адвайта Веданта, Атман е универсалния принцип на живота, вдъхващ живот на всички живи организми и на световната душа.

Източник:http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%90%D1%82%D0%BC%D0%B0%D0%BD
                                                        ~ ~ ~ ~ ~

            На много места в Упанишадите е уточнено къде се намира Атман в живите същества. Например в Катха Упанишад откриваме следните изречения:

"На мнозина не е дадено дори да чуят за него; мнозина дори когато са чули, не са разбрали."
"Този [атман] е трудно видим, влязъл в скритото, живеещ в сърцето, намиращ се в дълбокото, древен;" 
"По-малък от малкото и по-голям от голямото, атман е скрит в сърцето на хората. Без страсти, без мъчение, величието на атман се вижда чрез спокойствие."
"Този атман не може да се постигне чрез поучение, нито чрез разум, нито чрез много учение. Постига го само този, когото той избере, на него атман разкрива същността си."
"Когато се спуска и влиза в тялото, той се въплъщава в него;
Смъртните не живеят нито с вдишването, нито с издишването. Те живеят с друго; с него са свързани и тези двете."
"[Има] един властител, вътрешният атман на всички същества, който създава [цялото] множество форми."
"Пуруша с размер на пръст [на ръка], вътрешният атман, винаги е в сърцето на хората."


Уточнява се и причината нашата истинска същност - атман, да е скрита толкова "надълбоко":

"Когато превъзмогне всички желания, пребиваващи в сърцето, смъртният става безсмъртен и постига Брахман.
Когато се развържат всички възли, свързващи сърцето му тук, тогава смъртният става безсмъртен — такова е поучението."


Тези "възли" (пораждащи желания) са т.нар. "самскари", които държат атман в плен на илюзорността.

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ 

Относно Аз-а (Атман), "Брихадараняка-упанишад" (3.7.23) заявява в един известен пасаж:
Азът (атман) не може да бъде познат, защото той е познаващия, прозорливия за всичко.
С други думи,  Азът се саморазкрива само на себе си.

А в "Шива-самхита" (1.62) е казано:
"Изоставяйки възприятието на фалшивите състояния [на съзнанието], отреклият се от всички пораждащи желания представи [санкалпа], несъмнено вижда Аз-а в Аз-а чрез Аз-а."

 


Тагове:   дух,   атман,   веданта,   тат твам аси,   Аз-а,


Гласувай:
9



1. netsky - АТМАН ("аз" или "Аз")
23.02.2013 15:24
Тъй като в санскрита няма главни букви, единствено контекстът определя дали емпирическият аз, или его-личността (*джива, *джива-атман), или трансценденталният *Аз се има предвид. Не винаги е лесно да се направи това разграничение, както се вижда от следния пасаж в *Бхагавадгита (6.5-6):
"Извиси атмана чрез атмана; не снижавай атмана; защото именно атманът е приятелят на атмана и именно атманът е врагът на атмана.
Атманът е приятелят на този атман, чийто атман е подчинен от атмана; но за [този, който е] лишен от атмана, атманът е като враг във вражда."

Думата *атман, макар да е предимно възвратно местоимение, е използвана за обозначаване на трансценденталния *Аз от времето на древните *Упанишади. В този смисъл тя е ключово понятие на индийската метафизика, особено във *Веданта и основаните върху нея школи на Йога. Индийските мъдреци и философи проявяват забележителна изобретателност при определянето и предаването на природата на атмана.
цитирай
2. netsky - Аз-а (АТМАН)
23.02.2013 15:38
"Формата на Аза не може да бъде видяна с очите", казва *Махабхарата (12.196.4), повтаряйки най-ранните *Упанишади.

*Брихадараняка-упанишада (3.7.23) заявява в един известен пасаж:

Азът не може да бъде познат, защото той е познаващият, прозорливият за всичко.
С други думи, *Азът се саморазкрива само на себе си.

Никакъв краен акт на познание няма място в случая. Затова *Шива-самхита (1.62) казва:

"Изоставяйки възприятието на фалшивите състояния [на съзнанието], отреклият се от всички пораждащи желания представи (*санкалпа) несъмнено вижда Аза в Аза чрез Аза."
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: netsky
Категория: Лични дневници
Прочетен: 316399
Постинги: 101
Коментари: 286
Гласове: 10640